Stefan Nilsson
"Specialist på 80/20-metoder, med utgångspunkten i det uppenbara att framgångsrika företagare lämnar ledtrådar
"Jag hjälper företagsägare med 80/20-metoder för att få ut bättre resultat med mindre insats"
De flesta företagare känner till 80/20-principen. Men nästan ingen vet hur 80/20 faktiskt ser ut och hur det uppträder.
Därför är de flesta företagare inte särskilt bra på att dra fördel av 80/20 för att spara tid och tjäna mer pengar.
80/20 bryr sig inte ett dugg ifall du tror på det eller inte.
80/20 handlar om att skaffa sig ett nästintill orättvist övertag.
80/20 hjälper dig att bygga ditt företag starkare genom att frigöra mer av din egentliga vinst. Tre sätt att åstadkomma det på:
Här kan du beställa min bok Verkningsgrad vinner! 80/20-handboken för företagsägare
I boken visar jag hur du använder affärsdata och "råmaterial" som du redan har i ditt företag för att hitta enkla insatser med störst betydelse för din förmåga att sälja mer och göra större vinst.
Här kan du ta reda på mer om 80/20-mönstret
80/20 är inte data som delas i två grupper. 80/20 är en flytande skala och ett mönster som återkommer överallt där du har positiv återkoppling.
Jag har tagit fram en behändig övningsguide där du ser nuläge och möjligheter att lyfta fram viktiga konkurrensfördelar för en produkt eller tjänster.
Skriv upp dig här nedanför, så skickar jag den till dig.
Övningsguiden (2 sidor) hjälper till att peka ut rådande styrkor och svagheter när det gäller att precisera konkurrensfördelar för en produkt eller tjänst, och på vilket sätt ett tydliggörande ger förutsättningar att underlätta ökad försäljning och lönsamhet.
Den kommer som PDF-fil som du kan ladda ner eller skriva ut.
Fyll i namn och e-postadress här:
Ny upptäckt visar att det löper en gemensam röd tråd genom Apple, IKEA, Google, McDonalds, Ford, Facebook, RyanAir, Uber, Spotify, Tetra-Pak, m.fl. som förklarar precis vad de lyckats göra annorlunda och som från start har lagt grunden till deras tillväxt och framgång.
Jo, det finns en entydig och gemensam formel för dessa företag. Givetvis är den också anledningen till något annat som kännetecknar dem. De är klart nr 1. De växer snabbast och gör de största vinsterna. I många fall finns det knappt någon nummer två.
Upptäckten har gjorts av entreprenörer och investerare. De har inte bara pekat ut varför vissa företag växer mer och blir mer värdefulla än andra. De har även lyckats att identifiera två väsentligt skilda metoder att uppnå en produktförbättring som leder till ökad efterfrågan.
De menar att upptäckten kan snabba på processen för vad de kallar "intelligent innovation".
Alltid på ett sätt som skapar en stark konkurrensfördel. Alltid på ett sätt som skapar ett nytt snabbväxande marknadssegment.
Så nu finns det en mall att följa.
Räkna med att allt fler företag hittar luckor på marknader där de kan ta sig in och sätta denna metod för intelligent innovation på plats.
Det betyder två saker för dig:
För det första: Du kan vara den som först identifierar en öppning på din marknad, som kommer fram till en produktförbättring som gör att du tillskansar dig övertaget på en snabbt växande marknad.
Resultatet blir större efterfrågan, snabbare tillväxt och förutsättningar för marknadsdominans.
Om du hinner före ska det mycket till för någon annan att komma ikapp.
För det andra: Du kan avvärja en hotande katastrof i tid.
Någon annan kan agera före dig och utföra rätt drag med “intelligent innovation” och få fram en långt mer efterfrågad produkt som totalt vrider ut och in på din marknad.
För det är oundvikligt att någon kommer att få det här på plats. Förr eller senare. Kanske blir det du, kanske någon annan.
Om du blir omsprungen och hamnar på efterkälken är slaget förlorat.
En missbedömning av vad marknaden vill ha kommer att stå dig dyrt. Det är tufft att konkurrera med de som lyckats med denna omvälvande produktförbättring. För att inte säga omöjligt.
De har gett marknaden precis vad den vill ha. Du måste göra minst “dubbelt bättre” i dina ansträngningar för att ta dig förbi. Troligen hinner din överman bygga sina muskler innan du inser vad som skett.
Så därför behöver du förstå hur denna innovation kan och bör se ut på din marknad.
Och om du vet hur det kan se ut klarar du av att sätta in rätt åtgärder i tid. Tidig kännedom om det här ger dig ett fint försprång på konkurrenterna.
Upptäckten visar på två vägar fram.
Fortsätt läs här ...
Mer om mig
Stefan Nilsson
Jag hjälper företagsägare att komma fram till ett mycket bättre erbjudande, som får efterfrågan att stiga så företaget kan växa snabbare.
Jag har bakgrund som energiingenjör och har varit företagare sedan 2002, till och från, med varierande framgång.
Under åren har jag sysslat med programmering, energiberäkningar, och senaste tretton åren med kundanskaffning genom Facebook-/Google-annonser, e-postmarknadsföring, online-kampanjer, mm. Det har varit en handfull fasta kunder som jag haft ganska långa samarbeten med.
På senare tid har jag börjat växla över från att göra specifik marknadsföring och säljprocess- förbättring till frågor om vad som bygger förutsättningar för försäljning, vinst och tillväxt.
Där är 80/20 den klart mest bärande delen.
En av anledningarna till att jag ser annorlunda på 80/20-principen kan vara min bakgrund som energiingenjör. Jag är varken affärsstrateg eller ekonom, utan håller mig till naturlagarna (lyckligtvis).
Energiteknik handlar om systemtänkande och verkningsgrad. Verkningsgraden bestäms som förhållandet mellan nyttig energi och tillförd energi. Att få ut så mycket nyttig effekt som möjligt samtidigt som du minimerar insatsen.
Det låter väl som något som borde gå att tillämpa på saker i ditt företag med, eller hur?
Och mitt sätt att se det är att det finns spakar lite här och där som du kan dra i för att sätta upp en högre verkningsgrad. Vissa spakar leder till små höjningar medan vissa får verkligt bra saker att hända.
Min bok Verkningsgrad vinner! ger en översikt av de mest betydelsefulla spakarna, som jag ser det.
Exakt vilka dina bästa spakar att dra i är självklart något som du borde bli klar över.
Om du behöver hjälp att komma framåt så är du välkommen att kontakta mig med frågor och funderingar.
Stefan Nilsson
Telefon:
073-755 50 90
Skicka gärna ett sms först med ditt ärende så hittar vi en lämplig tid för samtal
E-post:
stefan@nilssonstefan.se