Verktyg tillväxt

Stefan Nilsson

Jag hjälper företagare (som bestämt sig för att växa) att stämma av att de sysslar med rätt saker för högre lönsamhet och tillväxt genom att utnyttja det råmaterial du redan har i ditt företag för att peka ut 2-5 av de mest verkningsfulla insatserna. Tar 1 dag.

17%

tillväxt per år gör ditt företag
5X större på 10 år

2024
1X
2025
1.2X
2026
1.4X
2027
1.6X
2028
1.9X
2029
2.2X
2030
2.6X
2031
3.1X
2032
3.6X
2033
4.3X
2034
5X
Högre tillväxt
19% (+2) gör företaget 5.9X större
22% (+5) gör företaget 7.6X större
27% (+10) gör företaget 11X större
Längre tid
2 år till gör företaget 6.9X större
5 år till gör företaget 11X större
10 år till gör företaget 25X större

– Hur mycket större ska företaget bli?

2X 5X 10X 20X 50X 100X 200X 500X 1000X

– Hur lång tid har du på dig?

5 år 10 år 15 år 20 år 25 år 30 år 35 år 40 år 45 år 50 år
17%
tillväxt per år gör ditt företag
5X större på 10 år
2024
1X
2025
1.2X
2026
1.4X
2027
1.6X
2028
1.9X
2029
2.2X
2030
2.6X
2031
3.1X
2032
3.6X
2033
4.3X
2034
5X
Högre tillväxt
19% (+2) gör företaget 5.9X större
22% (+5) gör företaget 7.6X större
27% (+10) gör företaget 11X större
Längre tid
2 år till gör företaget 6.9X större
5 år till gör företaget 11X större
10 år till gör företaget 25X större

– Hur mycket större ska företaget bli?

2X 5X 10X 20X 50X 100X 200X 500X 1000X

– Hur lång tid har du på dig?

5 år 10 år 15 år 20 år 25 år 30 år 35 år 40 år 45 år 50 år

Det enda sättet för ett litet företag att bli stort och värdefullt är att växa snabbt under en längre tid.

Ditt företag blir 5 gånger större och mer värdefullt om det växer med 17 procent om året under 10 år.

Den viktiga frågan är hur lång tid du har på dig.

Och hur orubbligt beslutsam du är att trycka upp tillväxttakten ytterligare ett snäpp.

De flesta företagare tänker inte så ofta som de borde, eller så tidigt som de borde, på företagets värde och hur det kan växa.

Det börjar där.

Och om du vill se ditt företag bli 10X, 100X ... eller 1000X större ... finns det rätt förutsättningar för att växa?

Om inte, kan du påverka saker åt rätt håll?

Jag tror det.

Det finns ALLTID en Bättre Formel...

Stefan Nilsson

De flesta underskattar vad en blygsam ökning av den årliga tillväxttakten betyder för företagets storlek och värde i det långa loppet.

Därför misstänker jag att ambitionsnivån inte ligger på topp när det gäller att hålla vakt på saker som säkerställer tillväxt.

Eller rättare sagt att ambitionen finns, men det dyker ständigt upp saker som verkar mer brådskande än att vara benhård med att hålla uppe verkningsgraden för det mest väsentliga.

Räkna fram tillväxttakten i ditt företag

Använd mitt nya räkneverktyg och se hur lite mer ditt företag behöver växa för att att bli mångdubbelt större.

Ränta på ränta-effekten ger stort genomslag när det gäller tillväxt i ditt företag. Varje procentenhet högre tillväxt är enormt värdefull.

Räkna på tillväxt och värde i ditt företag →

Om vi pratar värde och lönsamhet så finns det INGET som trumfar investeringar i ökad tillväxt.

Varje liten förbättring kommer med rejäl återbäring över tid.

Det handlar oftast om att göra mer av det som fungerar bättre och mindre av det som inte håller måttet.

Sånt är det fullt av i de flesta företag. Men ibland syns inte skogen för alla träd.

Det finns saker som ligger rakt framför näsan men som ändå inte är uppenbara.

Som jag ser det är ditt företag bräddfyllt med detta "råmaterial" för ökad tillväxt.

Men som sagt, det skyms av bråttom-saker, att-göra-aktiviteter och annan bråte som stjäl tid av det som egentligen är det viktiga.

Har du full kontroll på saker som leder till lönsamhet och tillväxt?

- Har du tillräcklig koll på vad som tar ditt företag dit du vill?

- Har du råd att hamna på villovägar och förlora år av din tid?

- Ser du att du får tillräckligt värde tillbaka för det du sätter in?

- Har du utrymme att chansa mer, och ta fler risker?

Sugen på att ta tag i det som kan göra verklig skillnad?

Så här får du hjälp

Jag hjälper företagare att få kontroll på insatser ger ett lyft till lönsamhet och tillväxt.

En bra start är att börja bearbeta den "affärsdata" du redan samlat på dig i ditt företag, och jämföra gentemot 80/20-mönstret.

Beställ och läs min bok Verkningsgrad vinner! för att komma igång och se snabba resultat.

I boken visar jag hur du använder råmaterial och affärsdata du redan har i ditt företag för att hitta de 80/20-insatser som har störst betydelse för din förmåga att sälja mer och göra större vinst

Mer kontroll över vinst och tillväxt i ditt företag

...
80/20-kartläggning och nästa steg

Start onsdag 12 oktober. 8 platser i premiäromgången. Kommer med resultatgaranti.

...
Exempel på positiv återkoppling och 80/20-mönster

Många företagare känner till 80/20-principen. Men nästan ingen vet hur 80/20 faktiskt ser ut och hur det uppträder. Därför är de flesta företagare inte särskilt bra på att dra fördel av 80/20 för att spara tid och tjäna mer pengar.

...
Vinnare och förlorare

Det finns en demokratiskt tanke att varje produkt och varje kund är lika mycket värd för företaget. Om någon halkar efter stannar vi upp och väntar in. Om någon springer för bromsar vi in dem. Håller du tillbaka vinnarna för att försöka sätta fart på förlorarna?

...
Det finns ALLTID en Bättre Formel

Egentligen är det bara att se sig omkring. Varenda bransch visar upp företag med olika varianter av formler som pekar ut varför vissa företag är mer framgångsrika och mer populära hos kunderna.

...
'Intelligent innovation'

Ny upptäckt visar att det löper en gemensam röd tråd genom Apple, IKEA, Google, Uber, McDonalds, Facebook, Airbnb, Tetra Pak m.fl. som förklarar exakt vad de lyckats göra annorlunda och som lagt grunden till deras framgång.

...
Konkurrensövertag

Många företagare skulle må bättre med ett fint konkurrensövertag för att undvika trängsel. I alla fall om siktet är att sätta mer fart på företaget.

...
Råmaterial och verktyg för ökad vinst

Jag börjar bli klar med ett verktyg som visar, beroende på dina nuvarande förutsättningar, dina första och bästa steg till att öka företagets vinst.

...
Bröderna Wrights formel

Andra flygpionjärer satsade på större och kraftfullare motorer i ett desperat försök att få undermåliga flygfarkoster att lyfta från marken. Orville och Wilbur Wright riktade in sig på att bygga ett glidflygplan.

Image credit pixabay.com

Mer kontroll över vinst och tillväxt i ditt företag

Nytt program: 80/20-kartläggning och nästa steg

Mer kontroll över vinst och tillväxt i ditt företag

Nytt program: 80/20-kartläggning och nästa steg

Stefan Nilsson

Hur du gör MINDRE av det olönsamma, för att FRIGÖRA tid och utrymme

Vad du kan göra för att få ut MER av det som redan ger MEST

Vilka insatser du borde prioritera för att öka vinst och styrka i företaget?

Start onsdag 12 oktober. 8 platser i premiäromgången.

"De flesta företagare tänker inte så ofta som de borde, eller så tidigt som de borde, på företagets värde och hur det kan växa."
–– Det finns ALLTID en Bättre Formel ––

Stefan Nilsson / SAN Webbutveckling HB
Storgatan 55, 881 30 Sollefteå
www.NilssonStefan.se

© Stefan Nilsson, 2023