Verktyg tillväxt

Stefan Nilsson

Jag hjälper företagare (som bestämt sig för att växa) att stämma av att de sysslar med rätt saker för högre lönsamhet och tillväxt genom att utnyttja det råmaterial du redan har i ditt företag för att peka ut 2-5 av de mest verkningsfulla insatserna. Tar 1 dag.

58%

tillväxt per år gör ditt företag
100X större på 10 år

2024
1X
2025
1.6X
2026
2.5X
2027
4.0X
2028
6.3X
2029
10X
2030
16X
2031
25X
2032
40X
2033
63X
2034
100X
Högre tillväxt
60% (+2) gör företaget 113X större
63% (+5) gör företaget 136X större
68% (+10) gör företaget 184X större
Längre tid
2 år till gör företaget 251X större
5 år till gör företaget 1,000X större
10 år till gör företaget 10,000X större

– Hur mycket större ska företaget bli?

2X 5X 10X 20X 50X 100X 200X 500X 1000X

– Hur lång tid har du på dig?

5 år 10 år 15 år 20 år 25 år 30 år 35 år 40 år 45 år 50 år
58%
tillväxt per år gör ditt företag
100X större på 10 år
2024
1X
2025
1.6X
2026
2.5X
2027
4.0X
2028
6.3X
2029
10X
2030
16X
2031
25X
2032
40X
2033
63X
2034
100X
Högre tillväxt
60% (+2) gör företaget 113X större
63% (+5) gör företaget 136X större
68% (+10) gör företaget 184X större
Längre tid
2 år till gör företaget 251X större
5 år till gör företaget 1,000X större
10 år till gör företaget 10,000X större

– Hur mycket större ska företaget bli?

2X 5X 10X 20X 50X 100X 200X 500X 1000X

– Hur lång tid har du på dig?

5 år 10 år 15 år 20 år 25 år 30 år 35 år 40 år 45 år 50 år

Det enda sättet för ett litet företag att bli stort och värdefullt är att växa snabbt under en längre tid.

Ditt företag blir 100 gånger större och mer värdefullt om det växer med 58 procent om året under 10 år.

Den viktiga frågan är hur lång tid du har på dig.

Och hur orubbligt beslutsam du är att trycka upp tillväxttakten ytterligare ett snäpp.

De flesta företagare tänker inte så ofta som de borde, eller så tidigt som de borde, på företagets värde och hur det kan växa.

Det börjar där.

Och om du vill se ditt företag bli 10X, 100X ... eller 1000X större ... finns det rätt förutsättningar för att växa?

Om inte, kan du påverka saker åt rätt håll?

Jag tror det.

Det finns ALLTID en Bättre Formel...

Stefan Nilsson

De flesta underskattar vad en blygsam ökning av den årliga tillväxttakten betyder för företagets storlek och värde i det långa loppet.

Därför misstänker jag att ambitionsnivån inte ligger på topp när det gäller att hålla vakt på saker som säkerställer tillväxt.

Eller rättare sagt att ambitionen finns, men det dyker ständigt upp saker som verkar mer brådskande än att vara benhård med att hålla uppe verkningsgraden för det mest väsentliga.

Räkna fram tillväxttakten i ditt företag

Använd mitt nya räkneverktyg och se hur lite mer ditt företag behöver växa för att att bli mångdubbelt större.

Ränta på ränta-effekten ger stort genomslag när det gäller tillväxt i ditt företag. Varje procentenhet högre tillväxt är enormt värdefull.

Räkna på tillväxt och värde i ditt företag →

Om vi pratar värde och lönsamhet så finns det INGET som trumfar investeringar i ökad tillväxt.

Varje liten förbättring kommer med rejäl återbäring över tid.

Det handlar oftast om att göra mer av det som fungerar bättre och mindre av det som inte håller måttet.

Sånt är det fullt av i de flesta företag. Men ibland syns inte skogen för alla träd.

Det finns saker som ligger rakt framför näsan men som ändå inte är uppenbara.

Som jag ser det är ditt företag bräddfyllt med detta "råmaterial" för ökad tillväxt.

Men som sagt, det skyms av bråttom-saker, att-göra-aktiviteter och annan bråte som stjäl tid av det som egentligen är det viktiga.

Har du full kontroll på saker som leder till lönsamhet och tillväxt?

- Har du tillräcklig koll på vad som tar ditt företag dit du vill?

- Har du råd att hamna på villovägar och förlora år av din tid?

- Ser du att du får tillräckligt värde tillbaka för det du sätter in?

- Har du utrymme att chansa mer, och ta fler risker?

Beställ Verkningsgrad vinner!-boken

De flesta företagare känner till 80/20-principen. Men nästan ingen vet hur 80/20 faktiskt ser ut och hur det uppträder.

Därför är de flesta företagare inte särskilt bra på att dra fördel av 80/20 för att spara tid och tjäna mer pengar.

80/20 bryr sig inte ett dugg ifall du tror på det eller inte.

80/20 handlar om att skaffa sig ett nästintill orättvist övertag.

"De flesta företagare tänker inte så ofta som de borde, eller så tidigt som de borde, på företagets värde och hur det kan växa."
–– Det finns ALLTID en Bättre Formel ––

Stefan Nilsson / SAN Webbutveckling HB
Storgatan 55, 881 30 Sollefteå
www.NilssonStefan.se

© Stefan Nilsson, 2024