Stefan Nilsson
Det enda sättet för ett litet företag att bli stort och värdefullt är att växa snabbt under en längre tid.
Ditt företag blir 5 gånger större och mer värdefullt om det växer med 4 procent om året under 45 år.
Den viktiga frågan är hur lång tid du har på dig.
Och hur orubbligt beslutsam du är att trycka upp tillväxttakten ytterligare ett snäpp.
De flesta företagare tänker inte så ofta som de borde, eller så tidigt som de borde, på företagets värde och hur det kan växa.
Det börjar där.
Och om du vill se ditt företag bli 10X, 100X ... eller 1000X större ... finns det rätt förutsättningar för att växa?
Om inte, kan du påverka saker åt rätt håll?
Jag tror det.
Det finns ALLTID en Bättre Formel...
Stefan Nilsson
De flesta underskattar vad en blygsam ökning av den årliga tillväxttakten betyder för företagets storlek och värde i det långa loppet.
Därför misstänker jag att ambitionsnivån inte ligger på topp när det gäller att hålla vakt på saker som säkerställer tillväxt.
Eller rättare sagt att ambitionen finns, men det dyker ständigt upp saker som verkar mer brådskande än att vara benhård med att hålla uppe verkningsgraden för det mest väsentliga.
Räkna fram tillväxttakten i ditt företag
Använd mitt nya räkneverktyg och se hur lite mer ditt företag behöver växa för att att bli mångdubbelt större.
Ränta på ränta-effekten ger stort genomslag när det gäller tillväxt i ditt företag. Varje procentenhet högre tillväxt är enormt värdefull.
Om vi pratar värde och lönsamhet så finns det INGET som trumfar investeringar i ökad tillväxt.
Varje liten förbättring kommer med rejäl återbäring över tid.
Det handlar oftast om att göra mer av det som fungerar bättre och mindre av det som inte håller måttet.
Sånt är det fullt av i de flesta företag. Men ibland syns inte skogen för alla träd.
Det finns saker som ligger rakt framför näsan men som ändå inte är uppenbara.
Som jag ser det är ditt företag bräddfyllt med detta "råmaterial" för ökad tillväxt.
Men som sagt, det skyms av bråttom-saker, att-göra-aktiviteter och annan bråte som stjäl tid av det som egentligen är det viktiga.
Har du full kontroll på saker som leder till lönsamhet och tillväxt?
- Har du tillräcklig koll på vad som tar ditt företag dit du vill?
- Har du råd att hamna på villovägar och förlora år av din tid?
- Ser du att du får tillräckligt värde tillbaka för det du sätter in?
- Har du utrymme att chansa mer, och ta fler risker?
De flesta företagare känner till 80/20-principen. Men nästan ingen vet hur 80/20 faktiskt ser ut och hur det uppträder.
Därför är de flesta företagare inte särskilt bra på att dra fördel av 80/20 för att spara tid och tjäna mer pengar.
80/20 bryr sig inte ett dugg ifall du tror på det eller inte.
80/20 handlar om att skaffa sig ett nästintill orättvist övertag.