Tumregler 80/20-principen

Hämta guide med tumregler för 80/20-principen

80/20 verkar även om ingen vill tro på det

80/20 handlar om att skaffa sig ett nästintill orättvist övertag

80/20 brukar funka fint för att snabbt sortera skevheten i insats och utfall. Framförallt om det handlar om försäljning, kostnader, produktion, effektivitet, mm.

Som att 20% av dina kunder ger dig 80% av intäkterna.

Eller att 20% av produkterna står för 80% av försäljningen.

Men när det gäller egentlig vinst från företagets kunder och produkter är det ofta annorlunda.

Skevheten är ofta betydligt större när det handlar om vinst. Dessutom ser du helt säkert att de sämst presterande håller dig tillbaka och äter av din vinst.

Det är oundvikligt ju större ditt företag blir.

Därför behöver du känna till en speciell tumregel som följer på 80/20-principen.

Den gör det lättare att förutse hur mer av din vinst kan frigöras, ofta med ganska enkla medel.

Hämta min nya guide med 80/20-tumregler här

Stefan Nilsson

Använd 80/20-tumregler i ditt företag och gör det enklare att se var du kan

1. KAPA förlusterna från dina förlorare

2. Öka värdet av dina VINNARE

3. FÖRUTSE var nya vinnare seglar upp

Hämta guide med 80/20-tumregler

De flesta företagare känner till 80/20-principen. Men nästan ingen vet hur 80/20 faktiskt ser ut och hur det uppträder.

Därför är de flesta företagare inte särskilt bra på att dra fördel av 80/20 för att spara tid, öka vinsten och göra företaget starkare.

Allt som påverkar försäljning och lönsamhet i ditt företag följer 80/20-mönster

* 80/20 är INTE data som delas i två grupper.

* 80/20 är en flytande skala och ett mönster som återkommer ÖVERALLT där du har positiv återkoppling.

Du ser att mönstret återkommer igen och igen.

Några få långa staplar i topp och många fler korta staplar allt längre ner.

Ditt största misstag är att utgå från medelvärde.

ALLT av värde som du kan sortera och rangordna är ALLTID skevt fördelat.

INGET är jämt fördelat efter den så kallade normalfördelningskurvan. ALLT är exponentiellt och skevt. ALLT av värde samlas i ena änden.

Inget intressant och användbart kan beskrivas som ett medelvärde. Om du grundar beslut på medelvärde är du snett ute, och det är ett medelmåttigt sätt att förhålla sig till saker som gör skillnad.

Allt som påverkar försäljning och lönsamhet i ditt företag följer detta 80/20-mönster.

Men när det gäller egentlig vinst från företagets kunder och produkter är det ofta annorlunda.

Skevheten är ofta betydligt större när det handlar om vinst. Dessutom ser du helt säkert att de sämst presterande håller dig tillbaka och äter av din vinst.

Det är oundvikligt ju större ditt företag blir.

* Därför behöver du känna till en speciell tumregel som följer på 80/20-principen.

Den gör det lättare att förutse hur mer av din vinst kan frigöras, ofta med ganska enkla medel. Använd den varje dag för att

1. KAPA förlusterna från förlorare

2. Öka värdet av dina VINNARE

3. FÖRUTSE var nya vinnare seglar upp

Hämta min nya guide med 80/20-tumregler idag.

Skicka guide med 80/20-tumregler till mig

Varför skulle detta vara intressant för dig, just nu?

Jag tror vi kan vara överens om att de flesta företag är inte optimalt intrimmade. Inte på långa vägar. Tittar man noga så läcker det lite här och var. Effektivt och väloljat är inte den första tanken som dyker upp.

Men mycket hänger förstås ihop med att det inte finns tid till allt, och det är ju naturligt.

Och om ditt företag är som de flesta andra så stämmer en del saker förmodligen in på dig också.

Saker du vet med dig, en magkänsla:

* Alla kunder bidrar inte lika mycket till vinsten i mitt företag

* Det finns antagligen kunder som vill köpa mer av oss, men vi har inte kommit oss för att paketera ihop några erbjudanden till dem än

* Vissa produkter kostar oss mer än de smakar, och förmodligen går vi back varje gång de skeppas iväg

* Vi skickar ut våra kampanjer vitt och brett men det är förmodligen ganska få som är mottagliga för ett erbjudande just nu, och visst borde det gå att välja ut de med mest potential

* Jag vet att vissa produktkategorier är mer efterfrågade och mer lönsamma, beroende på kundgrupp, men vi vet inte riktigt hur vi får utväxling på det för att tjäna mer

Nu kan du snabbt stämma av var möjligheter till ökad vinst ligger dolt i ditt företag.

Se till att skicka efter 80/20-tumreglerna idag.

Men först en fråga...

Gör du samma misstag i ditt företag som många andra?

Det finns en demokratiskt tanke att varje produkt och varje kund är lika mycket värd för företaget. Om någon halkar efter stannar vi upp och väntar in. Om någon springer före bromsar vi in dem.

Håller du tillbaka vinnarna för att försöka sätta fart på förlorarna?

Ditt företag har en enda uppgift:

Att skapa så mycket vinst det bara går genom att använda så lite av dyrbara resurser som möjligt. Något mer finns det väl inte utrymme till?

Och som ägare till företaget är det INTE din uppgift att hålla liv i vare sig produkter, kunder eller anställda – ifall inte var och en av dem märkbart bidrar till företagets välmående.

* Inget du sysslar med är jämlikt. Inget bidrar lika mycket. Inget låter sig värderas på samma sätt.

* Ditt företag mår så mycket bättre om du gör MER av det som redan ger MEST.

* Och MINDRE av det som ger MINST, eller hellre att det KAPAS BORT.

Du har nog redan förstått det, kanske utan att tänka på det.

Merparten av ditt resultat kommer från en betydligt mindre del av det du gör. Den vanliga skevheten är att 80% av ditt resultat kommer från 20% av insatserna.

Använd 80/20-principen till din fördel, varje dag.

Du gör det enklare för dig. Du följer med naturliga trender. Du justerar till det bättre. Du behöver inte jobba hårt för blåsa nytt liv i det som inte vill längre. Kapa linan.

80/20-principen ger dig tillåtelse att dra ner på, eller till och med SORTERA BORT, det som inte hjälper till att skapa försäljning och vinst i ditt företag.

Du har inte råd att syssla med jämlikhet eller allas lika värde. Häll allt bränsle på dina vinnare!

Bortsortering kräver bara rätt insikter och ett beslut.

Inget att lägga till. Inga projekt att starta. Det minskar komplexitet och sänker stressnivåer.

Och om du undrar vilken ände du ska starta i

... så börja med att skaffa dig ett grepp på de viktigaste av tumreglerna.

Det hjälper dig att snabbt göra en bedömning på vad du borde kolla upp först.

Hämta 80/20-tumregler idag, mycket nöje!

Stefan Nilsson

PS. 80/20 verkar även om ingen vill tro på det, och 80/20 handlar om att skaffa sig ett nästintill orättvist övertag. Hämta mina tumregler här nedanför.

Skicka guide med 80/20-tumregler till mig

Mer kontroll över vinst och tillväxt i ditt företag

...
Vinnare och förlorare

Det finns en demokratiskt tanke att varje produkt och varje kund är lika mycket värd för företaget. Om någon halkar efter stannar vi upp och väntar in. Om någon springer för bromsar vi in dem. Håller du tillbaka vinnarna för att försöka sätta fart på förlorarna?

...
Det finns ALLTID en Bättre Formel

Egentligen är det bara att se sig omkring. Varenda bransch visar upp företag med olika varianter av formler som pekar ut varför vissa företag är mer framgångsrika och mer populära hos kunderna.

...
'Intelligent innovation'

Ny upptäckt visar att det löper en gemensam röd tråd genom Apple, IKEA, Google, Uber, McDonalds, Facebook, Airbnb, Tetra Pak m.fl. som förklarar exakt vad de lyckats göra annorlunda och som lagt grunden till deras framgång.

...
Konkurrensövertag

Många företagare skulle må bättre med ett fint konkurrensövertag för att undvika trängsel. I alla fall om siktet är att sätta mer fart på företaget.

...
Räkna på din tillväxt

Ett företag som växer 17 procent om året blir 10X större på 15 år. Det blir 20X större om det växer 22 procent under samma tid.

...
Råmaterial och verktyg för ökad vinst

Jag börjar bli klar med ett verktyg som visar, beroende på dina nuvarande förutsättningar, dina första och bästa steg till att öka företagets vinst.

...
Bröderna Wrights formel

Andra flygpionjärer satsade på större och kraftfullare motorer i ett desperat försök att få undermåliga flygfarkoster att lyfta från marken. Orville och Wilbur Wright riktade in sig på att bygga ett glidflygplan.

Image credit pixabay.com

"De flesta företagare tänker inte så ofta som de borde, eller så tidigt som de borde, på företagets värde och hur det kan växa."
–– Det finns ALLTID en Bättre Formel ––

Stefan Nilsson / SAN Webbutveckling HB
Storgatan 55, 881 30 Sollefteå
www.NilssonStefan.se

© Stefan Nilsson, 2024