80/20 verkar även om ingen vill tro på det
80/20 handlar om att skaffa sig ett nästintill orättvist övertag
80/20 brukar funka fint för att snabbt sortera skevheten i insats och utfall. Framförallt om det handlar om försäljning, kostnader, produktion, effektivitet, mm.
Som att 20% av dina kunder ger dig 80% av intäkterna.
Eller att 20% av produkterna står för 80% av försäljningen.
Men när det gäller egentlig vinst från företagets kunder och produkter är det ofta annorlunda.
Skevheten är ofta betydligt större när det handlar om vinst. Dessutom ser du helt säkert att de sämst presterande håller dig tillbaka och äter av din vinst.
Det är oundvikligt ju större ditt företag blir.
Därför behöver du känna till en speciell tumregel som följer på 80/20-principen.
Den gör det lättare att förutse hur mer av din vinst kan frigöras, ofta med ganska enkla medel.
Hämta min nya guide med 80/20-tumregler här
Stefan Nilsson
Därför är de flesta företagare inte särskilt bra på att dra fördel av 80/20 för att spara tid, öka vinsten och göra företaget starkare.
Allt som påverkar försäljning och lönsamhet i ditt företag följer 80/20-mönster
* 80/20 är INTE data som delas i två grupper.
* 80/20 är en flytande skala och ett mönster som återkommer ÖVERALLT där du har positiv återkoppling.
Du ser att mönstret återkommer igen och igen.
Några få långa staplar i topp och många fler korta staplar allt längre ner.
Ditt största misstag är att utgå från medelvärde.
ALLT av värde som du kan sortera och rangordna är ALLTID skevt fördelat.
INGET är jämt fördelat efter den så kallade normalfördelningskurvan. ALLT är exponentiellt och skevt. ALLT av värde samlas i ena änden.
Inget intressant och användbart kan beskrivas som ett medelvärde. Om du grundar beslut på medelvärde är du snett ute, och det är ett medelmåttigt sätt att förhålla sig till saker som gör skillnad.
Allt som påverkar försäljning och lönsamhet i ditt företag följer detta 80/20-mönster.
Men när det gäller egentlig vinst från företagets kunder och produkter är det ofta annorlunda.
Skevheten är ofta betydligt större när det handlar om vinst. Dessutom ser du helt säkert att de sämst presterande håller dig tillbaka och äter av din vinst.
Det är oundvikligt ju större ditt företag blir.
* Därför behöver du känna till en speciell tumregel som följer på 80/20-principen.
Den gör det lättare att förutse hur mer av din vinst kan frigöras, ofta med ganska enkla medel. Använd den varje dag för att
1. KAPA förlusterna från förlorare
2. Öka värdet av dina VINNARE
3. FÖRUTSE var nya vinnare seglar upp
Hämta min nya guide med 80/20-tumregler idag.
Skicka guide med 80/20-tumregler till mig
Jag tror vi kan vara överens om att de flesta företag är inte optimalt intrimmade. Inte på långa vägar. Tittar man noga så läcker det lite här och var. Effektivt och väloljat är inte den första tanken som dyker upp.
Men mycket hänger förstås ihop med att det inte finns tid till allt, och det är ju naturligt.
Och om ditt företag är som de flesta andra så stämmer en del saker förmodligen in på dig också.
Saker du vet med dig, en magkänsla:
* Alla kunder bidrar inte lika mycket till vinsten i mitt företag
* Det finns antagligen kunder som vill köpa mer av oss, men vi har inte kommit oss för att paketera ihop några erbjudanden till dem än
* Vissa produkter kostar oss mer än de smakar, och förmodligen går vi back varje gång de skeppas iväg
* Vi skickar ut våra kampanjer vitt och brett men det är förmodligen ganska få som är mottagliga för ett erbjudande just nu, och visst borde det gå att välja ut de med mest potential
* Jag vet att vissa produktkategorier är mer efterfrågade och mer lönsamma, beroende på kundgrupp, men vi vet inte riktigt hur vi får utväxling på det för att tjäna mer
Nu kan du snabbt stämma av var möjligheter till ökad vinst ligger dolt i ditt företag.
Se till att skicka efter 80/20-tumreglerna idag.
Men först en fråga...
Det finns en demokratiskt tanke att varje produkt och varje kund är lika mycket värd för företaget. Om någon halkar efter stannar vi upp och väntar in. Om någon springer före bromsar vi in dem.
Håller du tillbaka vinnarna för att försöka sätta fart på förlorarna?
Ditt företag har en enda uppgift:
Att skapa så mycket vinst det bara går genom att använda så lite av dyrbara resurser som möjligt. Något mer finns det väl inte utrymme till?
Och som ägare till företaget är det INTE din uppgift att hålla liv i vare sig produkter, kunder eller anställda – ifall inte var och en av dem märkbart bidrar till företagets välmående.
* Inget du sysslar med är jämlikt. Inget bidrar lika mycket. Inget låter sig värderas på samma sätt.
* Ditt företag mår så mycket bättre om du gör MER av det som redan ger MEST.
* Och MINDRE av det som ger MINST, eller hellre att det KAPAS BORT.
Du har nog redan förstått det, kanske utan att tänka på det.
Merparten av ditt resultat kommer från en betydligt mindre del av det du gör. Den vanliga skevheten är att 80% av ditt resultat kommer från 20% av insatserna.
Använd 80/20-principen till din fördel, varje dag.
Du gör det enklare för dig. Du följer med naturliga trender. Du justerar till det bättre. Du behöver inte jobba hårt för blåsa nytt liv i det som inte vill längre. Kapa linan.
80/20-principen ger dig tillåtelse att dra ner på, eller till och med SORTERA BORT, det som inte hjälper till att skapa försäljning och vinst i ditt företag.
Du har inte råd att syssla med jämlikhet eller allas lika värde. Häll allt bränsle på dina vinnare!
Bortsortering kräver bara rätt insikter och ett beslut.
Inget att lägga till. Inga projekt att starta. Det minskar komplexitet och sänker stressnivåer.
Och om du undrar vilken ände du ska starta i
... så börja med att skaffa dig ett grepp på de viktigaste av tumreglerna.
Det hjälper dig att snabbt göra en bedömning på vad du borde kolla upp först.
Hämta 80/20-tumregler idag, mycket nöje!
Stefan Nilsson
PS. 80/20 verkar även om ingen vill tro på det, och 80/20 handlar om att skaffa sig ett nästintill orättvist övertag. Hämta mina tumregler här nedanför.
Skicka guide med 80/20-tumregler till mig
Image credit pixabay.com