Ny upptäckt visar att det löper en gemensam röd tråd genom Apple, IKEA, Google, Uber, McDonalds, Facebook, Airbnb, Tetra Pak m.fl. som förklarar exakt vad de lyckats göra annorlunda och som lagt grunden till deras framgång.
Jo, det finns en entydig och gemensam formel för dessa företag. Givetvis är den också anledningen till något annat som kännetecknar dem. De är klart nr 1. De växer snabbast och gör de största vinsterna. I många fall finns det knappt någon nummer två.
* Upptäckten har gjorts av entreprenörer och investerare.
De har inte bara pekat ut varför vissa företag växer mer och blir mer värdefulla än andra, de har även lyckats att identifiera två väsentligt skilda metoder att förskjuta kundfördelarna för att nå avgörande strategiska mål.
De menar att upptäckten kan snabba på processen för vad de kallar “intelligent innovation”.
Så nu finns det en mall att följa. Räkna med att allt fler företag, både befintliga och nytillkomna, hittar luckor på marknader där de kan ta sig in och sätta denna metod för intelligent innovation på plats.
* Det betyder två saker för dig:
–– För det första: Du kan vara den som identifierar en öppning på din marknad, som använder denna metod för “intelligent innovation” och kommer fram till en produktförbättring och ett erbjudande som tillskansar sig övertaget på en snabbt växande marknad.
Resultatet blir större efterfrågan, snabbare tillväxt och marknadsdominans. Om du hinner före ska det mycket till för någon annan att komma ikapp.
–– För det andra: Du kan avvärja en hotande katastrof i tid.
Någon annan kan hinna före och utföra rätt drag med “intelligent innovation” som totalt vrider ut och in på din marknad.
För det är oundvikligt att någon kommer att få det här på plats. Förr eller senare. Kanske blir det du, kanske någon annan.
Så du behöver förstå hur denna innovation kan och bör se ut på din marknad.
Och om du vet hur det kan se ut klarar du av att sätta in rätt åtgärder i tid. Tidig kännedom om det här ger dig ett fint försprång på konkurrenterna...
Upptäckten visar på två vägar fram. Den ena är:
– Erbjud 80 procent av fördelarna till 20 procent av priset.
Det här är bland annat IKEA:s formel. Kamprad kunde sänka priset på möbler rejält genom att kunderna gör avkall på vissa fördelar. De får hämta möblerna omonterade på lagret, de får frakta hem dem på egen hand och de får montera ihop dem efter bästa förmåga.
Men det lägre priset på väldesignade kvalitetsmöbler väger upp.
IKEA kapade kostnader genom att öka volym, frakta platta paket, ha minimalt med säljare i butiken och genom att inte syssla med kostsamma hemleveranser av monterade och skrymmande möbler.
Kamprad klarade av att behålla eller till och med öka marginalerna.
Och när priset går ner går efterfrågan upp. Ingvar Kamprad skapade marknadssegmentet "självmonteringsmöbler".
När möbelbranschen växte 2 procent om året växte IKEA med 14 procent.
Så under åren från mitten på sjuttiotalet och framåt växte IKEA sig 173X större medan möbelbranschen i övrigt dubblade i storlek.
Marknaden inte bara dubblar i storlek med en halvering av priset, den ökar hundrafalt och mer.
För det kunden är ute efter är ju mesta möjliga värde för den spenderade pengen.
Den andra vägen fram är:
– Erbjud 500 procent värde till 120 procent av priset.
Med 500 procent värde menar jag mycket mer användbar och praktisk, mycket enklare och mer lättanvänd, mycket mer intuitiv och genomtänkt, mycket mer elegant.
Tänk skillnaden mellan en PC med Windows operativsystem jämfört med en Ipad.
En tvååring klarar lätt av att ta sig runt i en Ipad, spela spel och sätta igång filmer. Gissar att de krävs åtminstone en tioåring för att hantera en PC på samma sätt.
Det handlar om att reducera och förenkla för att underlätta för användaren. Apple tog bort tangentbordet och musen och ersatte med en (1) knapp och pekskärm när Ipaden designades. Det finns ingen skrivaringång så du kan inte krångla med utskrifter. Gränssnittet är enklare med färre valmöjligheter.
Den traditionella riktningen vid produktutveckling är att lägga till egenskaper, bygga ut, haka på fler finesser, försöka tillgodose alla små önskemål, göra mer.
Det leder oundvikligen till ökad komplexitet och slutligen till en undermålig produkt.
Ett annat exempel är Tetra Pak, vars produkter gör det enklare att producera, transportera och förvara livsmedelsförpackningar för kunderna – som är mejerier, juiceproducenter och butiker.
Ruben Rausings motto var att "en förpackning måste spara mer än den kostar".
Tetra Paks produkter kostar mer än andra varianter, men de sparar mer åt kunderna än vad de betalar för förpackningen. Kunderna sparar in stora kostnader för kylförvaring, spill, transporter, förvaring, avfallshantering, med mera. De vinner stort i enklare hantering och logistik.
Tetra Pak har växt 2800X sedan femtiotalet. Tillväxttakten har varit 13 procent årligen, långt högre än förpackningsbranschen i övrigt.
Den högre kostnaden gjorde en bättre produkt möjlig och då kunderna vinner så mycket mer trots det högre priset så skjuter efterfrågan i höjden.
Marknaden växer samtidigt som Tetra Paks marginaler behålls, eller till och med ökar.
Ett trevligt litet konststycke att lyckas med, eller hur?
Stefan Nilsson
Jag hjälper företagare att få kontroll på insatser ger ett lyft till lönsamhet och tillväxt.
En bra start är att börja bearbeta den "affärsdata" du redan samlat på dig i ditt företag, och jämföra gentemot 80/20-mönstret.
Beställ och läs min bok Verkningsgrad vinner! för att komma igång och se snabba resultat.
I boken visar jag hur du använder råmaterial och affärsdata du redan har i ditt företag för att hitta de 80/20-insatser som har störst betydelse för din förmåga att sälja mer och göra större vinst
Mer kontroll över vinst och tillväxt i ditt företag
Mer kontroll över vinst och tillväxt i ditt företag
Stefan Nilsson
Hur du gör MINDRE av det olönsamma, för att FRIGÖRA tid och utrymme
Vad du kan göra för att få ut MER av det som redan ger MEST
Vilka insatser du borde prioritera för att öka vinst och styrka i företaget?
Start onsdag 12 oktober. 8 platser i premiäromgången.