Konkurrensövertag - Stefan Nilsson

Konkurrensövertag

Många företagare skulle må bättre med ett fint konkurrensövertag för att undvika trängsel. I alla fall om siktet är att sätta mer fart på företaget.

För om du är intresserad av tillväxt, lönsamhet och ett mer värdefullt företag så är inte mästerlig marknadsföring eller super-säljtekniker svaret

... och inte heller mer kvalificerade anställda, högre motivation, större arbetsinsats, längre dagar, kompetenshöjningar, strömlinjeformade processer, eller något annat.

Bespara dig besväret. Lasta inte på mer komplexitet.

* Se till att hitta vägar för att få en "Bättre Formel" på plats.

Du sparar så mycket svett, krångel och besvikelse om du vässar din formel.

Det finns egentligen ingen gräns för hur hur mycket bättre din formel kan bli.

Du kanske inte kommer fram till en formel som gör att företaget växer 100% om året, det kanske håller sig runt 10% – men det är fortfarande värt att åstadkomma det.

Jag säger inte att det är enkelt. Jag säger bara att det finns en bättre formel, och du borde åtminstone undersöka hur din kan se ut.

Du har ju förmodligen allt “råmaterial” till hands. Det enda du behöver göra är att inse att några få saker av det du gör är viktigare än andra och kan göra stor skillnad.

Mitt sikte är att förenkla för företagare att hitta en väg till mer lönsamhet och högre tillväxt.

* Det är en bra idé att ta reda på hur receptet för din "Bättre Formel" ser ut.

Då kan du börja ställa rätt sorts frågor till dig själv och omgivningen för att ta det här framåt. Du skaffar mer kontroll över företagets strategiska utveckling.

Stefan Nilsson

Ditt företag kan alltid erbjuda något mycket bättre så att fler vill ha det du säljer

För att ditt företag ska växa och bli mer värdefullt behöver du göra det enklare att öka försäljningen. Helst på ett sätt där du som ägare kan vara utan press och mer avslappnad.

Att skapa växande efterfrågan på egen hand är rätt väg fram.

En bra start är att skapa växande efterfrågan på egen hand

...
Vinnare och förlorare

Det finns en demokratiskt tanke att varje produkt och varje kund är lika mycket värd för företaget. Om någon halkar efter stannar vi upp och väntar in. Om någon springer för bromsar vi in dem. Håller du tillbaka vinnarna för att försöka sätta fart på förlorarna?

...
Det finns ALLTID en Bättre Formel

Egentligen är det bara att se sig omkring. Varenda bransch visar upp företag med olika varianter av formler som pekar ut varför vissa företag är mer framgångsrika och mer populära hos kunderna.

...
'Intelligent innovation'

Ny upptäckt visar att det löper en gemensam röd tråd genom Apple, IKEA, Google, Uber, McDonalds, Facebook, Airbnb, Tetra Pak m.fl. som förklarar exakt vad de lyckats göra annorlunda och som lagt grunden till deras framgång.

...
Räkna på din tillväxt

Ett företag som växer 17 procent om året blir 10X större på 15 år. Det blir 20X större om det växer 22 procent under samma tid.

...
Råmaterial och verktyg för ökad vinst

Jag börjar bli klar med ett verktyg som visar, beroende på dina nuvarande förutsättningar, dina första och bästa steg till att öka företagets vinst.

...
Bröderna Wrights formel

Andra flygpionjärer satsade på större och kraftfullare motorer i ett desperat försök att få undermåliga flygfarkoster att lyfta från marken. Orville och Wilbur Wright riktade in sig på att bygga ett glidflygplan.

...
Exempel på positiv återkoppling och 80/20-mönster

Många företagare känner till 80/20-principen. Men nästan ingen vet hur 80/20 faktiskt ser ut och hur det uppträder. Därför är de flesta företagare inte särskilt bra på att dra fördel av 80/20 för att spara tid och tjäna mer pengar.

Image credit pixabay.com

"De flesta företagare tänker inte så ofta som de borde, eller så tidigt som de borde, på företagets värde och hur det kan växa."
–– Det finns ALLTID en Bättre Formel ––

Stefan Nilsson / SAN Webbutveckling HB
Storgatan 55, 881 30 Sollefteå
www.NilssonStefan.se

© Stefan Nilsson, 2024