Gör du samma misstag i ditt företag som många andra?
Det finns en demokratiskt tanke att varje produkt och varje kund är lika mycket värd för företaget. Om någon halkar efter stannar vi upp och väntar in. Om någon springer för bromsar vi in dem.
Håller du tillbaka vinnarna för att försöka sätta fart på förlorarna?
Ditt företag har en enda uppgift: att skapa så mycket vinst det bara går genom att använda så lite av dyrbara resurser som möjligt. Något mer finns det väl inte utrymme till?
Och som ägare till företaget är det INTE din uppgift att hålla liv i vare sig produkter, kunder eller anställda – ifall inte var och en av dem märkbart bidrar till företagets välmående.
Inget du sysslar med är jämlikt. Inget bidrar lika mycket. Inget låter dig värderas på samma sätt.
Ditt företag mår så mycket bättre om du gör MER av det som redan ger MEST.
Du har nog redan förstått det, kanske utan att tänka på det. Merparten av ditt resultat kommer från en betydligt mindre del av det du gör. Den vanliga skevheten är att 80% av ditt resultat kommer från 20% av insatserna.
Använd 80/20-principen till din fördel, varje dag.
Du gör det enklare för dig. Du följer med naturliga trender. Du justerar till det bättre. Du behöver inte jobba hårt för blåsa nytt liv i det som inte vill längre. Kapa linan.
80/20-principen ger dig tillåtelse att dra ner på, eller till och med eliminera, det som inte hjälper till att skapa försäljning och vinst i ditt företag.
Du har inte råd att syssla med jämlikhet eller allas lika värde. Häll allt bränsle på dina vinnare!
Stefan Nilsson
För att ditt företag ska växa och bli mer värdefullt behöver du göra det enklare att öka försäljningen. Helst på ett sätt där du som ägare kan vara utan press och mer avslappnad.
Att skapa växande efterfrågan på egen hand är rätt väg fram.
En bra start är att skapa växande efterfrågan på egen hand
Image credit pixabay.com