Vinnare och förlorare - Stefan Nilsson

Vinnare och förlorare

Gör du samma misstag i ditt företag som många andra?

Det finns en demokratiskt tanke att varje produkt och varje kund är lika mycket värd för företaget. Om någon halkar efter stannar vi upp och väntar in. Om någon springer för bromsar vi in dem.

Håller du tillbaka vinnarna för att försöka sätta fart på förlorarna?

Ditt företag har en enda uppgift: att skapa så mycket vinst det bara går genom att använda så lite av dyrbara resurser som möjligt. Något mer finns det väl inte utrymme till?

Och som ägare till företaget är det INTE din uppgift att hålla liv i vare sig produkter, kunder eller anställda – ifall inte var och en av dem märkbart bidrar till företagets välmående.

Inget du sysslar med är jämlikt. Inget bidrar lika mycket. Inget låter dig värderas på samma sätt.

Ditt företag mår så mycket bättre om du gör MER av det som redan ger MEST.

Du har nog redan förstått det, kanske utan att tänka på det. Merparten av ditt resultat kommer från en betydligt mindre del av det du gör. Den vanliga skevheten är att 80% av ditt resultat kommer från 20% av insatserna.

Använd 80/20-principen till din fördel, varje dag.

Du gör det enklare för dig. Du följer med naturliga trender. Du justerar till det bättre. Du behöver inte jobba hårt för blåsa nytt liv i det som inte vill längre. Kapa linan.

80/20-principen ger dig tillåtelse att dra ner på, eller till och med eliminera, det som inte hjälper till att skapa försäljning och vinst i ditt företag.

Du har inte råd att syssla med jämlikhet eller allas lika värde. Häll allt bränsle på dina vinnare!

Stefan Nilsson

Ditt företag kan alltid erbjuda något mycket bättre så att fler vill ha det du säljer

För att ditt företag ska växa och bli mer värdefullt behöver du göra det enklare att öka försäljningen. Helst på ett sätt där du som ägare kan vara utan press och mer avslappnad.

Att skapa växande efterfrågan på egen hand är rätt väg fram.

En bra start är att skapa växande efterfrågan på egen hand

...
Det finns ALLTID en Bättre Formel

Egentligen är det bara att se sig omkring. Varenda bransch visar upp företag med olika varianter av formler som pekar ut varför vissa företag är mer framgångsrika och mer populära hos kunderna.

...
'Intelligent innovation'

Ny upptäckt visar att det löper en gemensam röd tråd genom Apple, IKEA, Google, Uber, McDonalds, Facebook, Airbnb, Tetra Pak m.fl. som förklarar exakt vad de lyckats göra annorlunda och som lagt grunden till deras framgång.

...
Konkurrensövertag

Många företagare skulle må bättre med ett fint konkurrensövertag för att undvika trängsel. I alla fall om siktet är att sätta mer fart på företaget.

...
Räkna på din tillväxt

Ett företag som växer 17 procent om året blir 10X större på 15 år. Det blir 20X större om det växer 22 procent under samma tid.

...
Råmaterial och verktyg för ökad vinst

Jag börjar bli klar med ett verktyg som visar, beroende på dina nuvarande förutsättningar, dina första och bästa steg till att öka företagets vinst.

...
Bröderna Wrights formel

Andra flygpionjärer satsade på större och kraftfullare motorer i ett desperat försök att få undermåliga flygfarkoster att lyfta från marken. Orville och Wilbur Wright riktade in sig på att bygga ett glidflygplan.

...
Exempel på positiv återkoppling och 80/20-mönster

Många företagare känner till 80/20-principen. Men nästan ingen vet hur 80/20 faktiskt ser ut och hur det uppträder. Därför är de flesta företagare inte särskilt bra på att dra fördel av 80/20 för att spara tid och tjäna mer pengar.

Image credit pixabay.com

"De flesta företagare tänker inte så ofta som de borde, eller så tidigt som de borde, på företagets värde och hur det kan växa."
–– Det finns ALLTID en Bättre Formel ––

Stefan Nilsson / SAN Webbutveckling HB
Storgatan 55, 881 30 Sollefteå
www.NilssonStefan.se

© Stefan Nilsson, 2024