Bättre Formel - Stefan Nilsson

Det finns ALLTID en affärsmässigt "Bättre Formel"

* Om ditt företag inte fått upp tillräcklig fart så beror det på att din formel är fel.

Det betyder inte att det är något fel på dig eller personerna du omger dig av. Det beror inte på att din marknadsföring skulle vara dålig eller att några förträffliga konkurrenter kommit i vägen.

Det betyder bara att din formel inte är klurig nog.

* Det är alltid möjligt att komma fram till en mycket bättre formel.

Egentligen är det bara att se sig omkring. Varenda bransch visar upp företag med olika varianter av formler som pekar ut varför vissa företag är mer framgångsrika och mer populära hos kunderna.

Enkelt att se och dra slutsatser ifrån.

En del företag säljer exakt samma produkter som alla andra, men paketerar och erbjuder dem på ett annorlunda sätt som gör att de växer snabbare och har större marginaler.

Om ditt företag inte växer snabbt nog så är det dags att tänka om och börja ändra på saker. Du har allt “råmaterial” till hands för att ta fram en Bättre Formel.

Det enda du behöver göra är att inse att några saker av det du gör är viktigare än andra.

* Din formel är nyckeln och det är den du behöver jobba med.

Stefan Nilsson

Ditt företag kan alltid erbjuda något mycket bättre så att fler vill ha det du säljer

För att ditt företag ska växa och bli mer värdefullt behöver du göra det enklare att öka försäljningen. Helst på ett sätt där du som ägare kan vara utan press och mer avslappnad.

Att skapa växande efterfrågan på egen hand är rätt väg fram.

En bra start är att skapa växande efterfrågan på egen hand

...
Vinnare och förlorare

Det finns en demokratiskt tanke att varje produkt och varje kund är lika mycket värd för företaget. Om någon halkar efter stannar vi upp och väntar in. Om någon springer för bromsar vi in dem. Håller du tillbaka vinnarna för att försöka sätta fart på förlorarna?

...
'Intelligent innovation'

Ny upptäckt visar att det löper en gemensam röd tråd genom Apple, IKEA, Google, Uber, McDonalds, Facebook, Airbnb, Tetra Pak m.fl. som förklarar exakt vad de lyckats göra annorlunda och som lagt grunden till deras framgång.

...
Konkurrensövertag

Många företagare skulle må bättre med ett fint konkurrensövertag för att undvika trängsel. I alla fall om siktet är att sätta mer fart på företaget.

...
Räkna på din tillväxt

Ett företag som växer 17 procent om året blir 10X större på 15 år. Det blir 20X större om det växer 22 procent under samma tid.

...
Råmaterial och verktyg för ökad vinst

Jag börjar bli klar med ett verktyg som visar, beroende på dina nuvarande förutsättningar, dina första och bästa steg till att öka företagets vinst.

...
Bröderna Wrights formel

Andra flygpionjärer satsade på större och kraftfullare motorer i ett desperat försök att få undermåliga flygfarkoster att lyfta från marken. Orville och Wilbur Wright riktade in sig på att bygga ett glidflygplan.

...
Exempel på positiv återkoppling och 80/20-mönster

Många företagare känner till 80/20-principen. Men nästan ingen vet hur 80/20 faktiskt ser ut och hur det uppträder. Därför är de flesta företagare inte särskilt bra på att dra fördel av 80/20 för att spara tid och tjäna mer pengar.

Image credit pixabay.com

"De flesta företagare tänker inte så ofta som de borde, eller så tidigt som de borde, på företagets värde och hur det kan växa."
–– Det finns ALLTID en Bättre Formel ––

Stefan Nilsson / SAN Webbutveckling HB
Storgatan 55, 881 30 Sollefteå
www.NilssonStefan.se

© Stefan Nilsson, 2024