Jag börjar bli klar med ett verktyg som visar, beroende på dina nuvarande förutsättningar, dina första och bästa steg till att öka företagets vinst
... utan att du egentligen behöver göra mer
... utan att du behöver ägna tid eller pengar på att skaffa fler kunder och böka runt med sälj och marknadsföring.
För det är ju bara att inse hur det ligger till.
De flesta företag är inte optimalt intrimmade. Inte på långa vägar.
Tittar man noga så läcker det lite här och var. Effektivt och väloljat är inte den första tanken som dyker upp.
Men mycket hänger förstås ihop med att det inte finns tid till allt, och det är ju naturligt.
Och om ditt företag är som de flesta andra så stämmer detta förmodligen in på dig också.
Saker du vet med dig, en magkänsla:
* Alla kunder bidrar inte lika mycket till vinsten i mitt företag
* Vissa produkter kostar oss mer än de smakar, och förmodligen går vi back varje gång de skeppas iväg
* Det finns antagligen kunder som vill köpa mer av oss, men vi har inte kommit oss för att paketera ihop några erbjudanden till dem än
* Jag vet att vissa produktkategorier är mer efterfrågade och mer lönsamma, beroende på kundgrupp, men vi vet inte riktigt hur vi får utväxling på det för att tjäna mer
Nu kan du snabbt stämma av var mer vinst ligger dolt i ditt företag. Se mer här nedanför.
Stefan Nilsson
De flesta företagare känner till 80/20-principen. Men nästan ingen vet hur 80/20 faktiskt ser ut och hur det uppträder.
Därför är de flesta företagare inte särskilt bra på att dra fördel av 80/20 för att spara tid och tjäna mer pengar.
80/20 bryr sig inte ett dugg ifall du tror på det eller inte.
80/20 handlar om att skaffa sig ett nästintill orättvist övertag.
Image credit pixabay.com