Image credit Data Is Beautiful Youtube-channel
De flesta företagare känner till 80/20-principen.
Men nästan ingen vet hur 80/20 faktiskt ser ut och hur det uppträder.
Därför är de flesta företagare inte särskilt bra på att dra fördel av 80/20 för att spara tid och tjäna mer pengar.
Allt som påverkar försäljning och lönsamhet i ditt företag följer 80/20-mönster
* 80/20 är INTE data som delas i två grupper.
* 80/20 är en flytande skala och ett mönster som återkommer ÖVERALLT där du har positiv återkoppling
Skicka efter min guide med 80/20-tumregler
Hämta här →Stefan Nilsson
Här nedanför har du fler exempel på hur 80/20 brukar se ut
Image credit Data Is Beautiful, Youtube-channel
Image credit CityGlobeTour, Youtube-channel
Data från en annonskampanj på Google Ads display-nätverket som jag sköter åt LA Takvård. Ju fler konverteringar för insatt peng som annonser uppvisar, desto mer budget skjuter vi till för att hålla upp volymen på antal inkommande kunder.
Data från annonsering som jag hjälper LA Takvård med. De annonser som uppvisar högsta kostnad sätts självklart i paus-läge för att ge företräde åt annonser med bättre lönsamhet.
Image credit CityGlobeTour, Youtube-channel
Image credit Animated Stats, Youtube-channel
Image credit Data Is Beautiful, Youtube-channel
Image credit CityGlobeTour, Youtube-channel
Image credit Data Is Beautiful, Youtube-channel
Du ser att mönstret återkommer igen och igen
Några få långa staplar i topp och många fler korta staplar allt längre ner.
Se efter en gång till:
* Nr 1 är ofta dubbelt så stor som nr 2
* Nr 1 är ofta 4X större än nr 5
* Nr 1 är ofta 8X större än nr 10
Ditt största misstag är att utgå från medelvärde
Nästan inget du kan mäta är jämt fördelat efter den så kallade normalfördelningskurvan. Allt är exponentiellt och skevt. Allt av värde samlas i ena änden.
Inget intressant och användbart kan beskrivas som ett medelvärde. Om du grundar beslut på medelvärde är du snett ute, och det är ett medelmåttigt sätt att förhålla sig till saker som gör skillnad.
Allt som påverkar försäljning och lönsamhet i ditt företag följer 80/20-mönster
Här är 3 bra sätt att förhålla sig till det
80/20-fördelningen dyker upp i allt som återkopplar med positiv feedback.
* Fördelning av befolkning i jordens länder, tagna OS-medaljer, världens sötvattenreserver, besökta hemsidor, BNP för världens rikaste länder, export av fordonsprodukter, populära utländska bilmärken i USA, fiskefångster, patent, tandborsttillverkare, elenergi från kärnkraft ...
Denna skeva 80/20-fördelning återfinns helt säkert överallt i det du kan mäta i ditt företag.
* Sålda produkter, intäkter från kunder, provision till säljare, ärenden till kundservice, nedlagd tid, kostnader för kundanskaffning, antal annonsklick, kundernas köpfrekvens ...
Ta vilken kategori som helst i ditt företag. Sortera värdet med det högsta i topp.
Förmodligen ser du att de i toppen står för den allra största delen av värdet.
Sätt samman 2-3 av dessa fördelningar och du ser öppningar för att öka vinst, spara tid, höja lönsamhet.
Stefan Nilsson
De flesta företagare känner till 80/20-principen. Men nästan ingen vet hur 80/20 faktiskt ser ut och hur det uppträder.
Därför är de flesta företagare inte särskilt bra på att dra fördel av 80/20 för att spara tid och tjäna mer pengar.
80/20 bryr sig inte ett dugg ifall du tror på det eller inte.
80/20 handlar om att skaffa sig ett nästintill orättvist övertag.
Image credit pixabay.com