Exempel på positiv återkoppling och 80/20-mönster - Stefan Nilsson

Exempel på positiv återkoppling och 80/20-mönster

Image credit Data Is Beautiful Youtube-channel

De flesta företagare känner till 80/20-principen.

Men nästan ingen vet hur 80/20 faktiskt ser ut och hur det uppträder.

Därför är de flesta företagare inte särskilt bra på att dra fördel av 80/20 för att spara tid och tjäna mer pengar.

Allt som påverkar försäljning och lönsamhet i ditt företag följer 80/20-mönster

* 80/20 är INTE data som delas i två grupper.

* 80/20 är en flytande skala och ett mönster som återkommer ÖVERALLT där du har positiv återkoppling

Skicka efter min guide med 80/20-tumregler

Hämta här →

Stefan Nilsson

Här nedanför har du fler exempel på hur 80/20 brukar se ut

Image credit Data Is Beautiful, Youtube-channel

Image credit CityGlobeTour, Youtube-channel

Data från en annonskampanj på Google Ads display-nätverket som jag sköter åt LA Takvård. Ju fler konverteringar för insatt peng som annonser uppvisar, desto mer budget skjuter vi till för att hålla upp volymen på antal inkommande kunder.

Data från annonsering som jag hjälper LA Takvård med. De annonser som uppvisar högsta kostnad sätts självklart i paus-läge för att ge företräde åt annonser med bättre lönsamhet.

Image credit CityGlobeTour, Youtube-channel

Image credit Animated Stats, Youtube-channel

Image credit Data Is Beautiful, Youtube-channel

Image credit CityGlobeTour, Youtube-channel

Image credit Data Is Beautiful, Youtube-channel

Du ser att mönstret återkommer igen och igen

Några få långa staplar i topp och många fler korta staplar allt längre ner.

Se efter en gång till:

* Nr 1 är ofta dubbelt så stor som nr 2

* Nr 1 är ofta 4X större än nr 5

* Nr 1 är ofta 8X större än nr 10

Ditt största misstag är att utgå från medelvärde

Nästan inget du kan mäta är jämt fördelat efter den så kallade normalfördelningskurvan. Allt är exponentiellt och skevt. Allt av värde samlas i ena änden.

Inget intressant och användbart kan beskrivas som ett medelvärde. Om du grundar beslut på medelvärde är du snett ute, och det är ett medelmåttigt sätt att förhålla sig till saker som gör skillnad.

Allt som påverkar försäljning och lönsamhet i ditt företag följer 80/20-mönster

Här är 3 bra sätt att förhålla sig till det

1. KAPA förlusterna från dina förlorare

2. Öka värdet av dina VINNARE

3. FÖRUTSE var nya vinnare seglar upp

80/20-fördelningen dyker upp i allt som återkopplar med positiv feedback.

* Fördelning av befolkning i jordens länder, tagna OS-medaljer, världens sötvattenreserver, besökta hemsidor, BNP för världens rikaste länder, export av fordonsprodukter, populära utländska bilmärken i USA, fiskefångster, patent, tandborsttillverkare, elenergi från kärnkraft ...

Denna skeva 80/20-fördelning återfinns helt säkert överallt i det du kan mäta i ditt företag.

* Sålda produkter, intäkter från kunder, provision till säljare, ärenden till kundservice, nedlagd tid, kostnader för kundanskaffning, antal annonsklick, kundernas köpfrekvens ...

Ta vilken kategori som helst i ditt företag. Sortera värdet med det högsta i topp.

Förmodligen ser du att de i toppen står för den allra största delen av värdet.

Sätt samman 2-3 av dessa fördelningar och du ser öppningar för att öka vinst, spara tid, höja lönsamhet.

Stefan Nilsson

Jag hjälper företagare att få kontroll på insatser ger ett lyft till lönsamhet och tillväxt.

En bra start är att börja bearbeta den "affärsdata" du redan samlat på dig i ditt företag, och jämföra gentemot 80/20-mönstret.

Beställ och läs min bok Verkningsgrad vinner! för att komma igång och se snabba resultat.

I boken visar jag hur du använder råmaterial och affärsdata du redan har i ditt företag för att hitta de 80/20-insatser som har störst betydelse för din förmåga att sälja mer och göra större vinst

Skicka efter min guide med 80/20-tumregler

Hämta här →

Mer kontroll över vinst och tillväxt i ditt företag

...
80/20-kartläggning och nästa steg

Start onsdag 12 oktober. 8 platser i premiäromgången. Kommer med resultatgaranti.

...
Vinnare och förlorare

Det finns en demokratiskt tanke att varje produkt och varje kund är lika mycket värd för företaget. Om någon halkar efter stannar vi upp och väntar in. Om någon springer för bromsar vi in dem. Håller du tillbaka vinnarna för att försöka sätta fart på förlorarna?

...
Det finns ALLTID en Bättre Formel

Egentligen är det bara att se sig omkring. Varenda bransch visar upp företag med olika varianter av formler som pekar ut varför vissa företag är mer framgångsrika och mer populära hos kunderna.

...
'Intelligent innovation'

Ny upptäckt visar att det löper en gemensam röd tråd genom Apple, IKEA, Google, Uber, McDonalds, Facebook, Airbnb, Tetra Pak m.fl. som förklarar exakt vad de lyckats göra annorlunda och som lagt grunden till deras framgång.

...
Konkurrensövertag

Många företagare skulle må bättre med ett fint konkurrensövertag för att undvika trängsel. I alla fall om siktet är att sätta mer fart på företaget.

...
Räkna på din tillväxt

Ett företag som växer 17 procent om året blir 10X större på 15 år. Det blir 20X större om det växer 22 procent under samma tid.

...
Råmaterial och verktyg för ökad vinst

Jag börjar bli klar med ett verktyg som visar, beroende på dina nuvarande förutsättningar, dina första och bästa steg till att öka företagets vinst.

...
Bröderna Wrights formel

Andra flygpionjärer satsade på större och kraftfullare motorer i ett desperat försök att få undermåliga flygfarkoster att lyfta från marken. Orville och Wilbur Wright riktade in sig på att bygga ett glidflygplan.

Image credit pixabay.com

Mer kontroll över vinst och tillväxt i ditt företag

Nytt program: 80/20-kartläggning och nästa steg

Mer kontroll över vinst och tillväxt i ditt företag

Nytt program: 80/20-kartläggning och nästa steg

Stefan Nilsson

Hur du gör MINDRE av det olönsamma, för att FRIGÖRA tid och utrymme

Vad du kan göra för att få ut MER av det som redan ger MEST

Vilka insatser du borde prioritera för att öka vinst och styrka i företaget?

Start onsdag 12 oktober. 8 platser i premiäromgången.

"De flesta företagare tänker inte så ofta som de borde, eller så tidigt som de borde, på företagets värde och hur det kan växa."
–– Det finns ALLTID en Bättre Formel ––

Stefan Nilsson / SAN Webbutveckling HB
Storgatan 55, 881 30 Sollefteå
www.NilssonStefan.se

© Stefan Nilsson, 2023