Image credit Data Is Beautiful Youtube-channel
De flesta företagare känner till 80/20-principen.
Men nästan ingen vet hur 80/20 faktiskt ser ut och hur det uppträder.
Därför är de flesta företagare inte särskilt bra på att dra fördel av 80/20 för att spara tid och tjäna mer pengar.
Allt som påverkar försäljning och lönsamhet i ditt företag följer 80/20-mönster
* 80/20 är INTE data som delas i två grupper.
* 80/20 är en flytande skala och ett mönster som återkommer ÖVERALLT där du har positiv återkoppling
Skicka efter min guide med 80/20-tumregler
Hämta här →Stefan Nilsson
Här nedanför har du fler exempel på hur 80/20 brukar se ut
Image credit Data Is Beautiful, Youtube-channel
Image credit CityGlobeTour, Youtube-channel
Data från en annonskampanj på Google Ads display-nätverket som jag sköter åt LA Takvård. Ju fler konverteringar för insatt peng som annonser uppvisar, desto mer budget skjuter vi till för att hålla upp volymen på antal inkommande kunder.
Data från annonsering som jag hjälper LA Takvård med. De annonser som uppvisar högsta kostnad sätts självklart i paus-läge för att ge företräde åt annonser med bättre lönsamhet.
Image credit CityGlobeTour, Youtube-channel
Image credit Animated Stats, Youtube-channel
Image credit Data Is Beautiful, Youtube-channel
Image credit CityGlobeTour, Youtube-channel
Image credit Data Is Beautiful, Youtube-channel
Du ser att mönstret återkommer igen och igen
Några få långa staplar i topp och många fler korta staplar allt längre ner.
Se efter en gång till:
* Nr 1 är ofta dubbelt så stor som nr 2
* Nr 1 är ofta 4X större än nr 5
* Nr 1 är ofta 8X större än nr 10
Ditt största misstag är att utgå från medelvärde
Nästan inget du kan mäta är jämt fördelat efter den så kallade normalfördelningskurvan. Allt är exponentiellt och skevt. Allt av värde samlas i ena änden.
Inget intressant och användbart kan beskrivas som ett medelvärde. Om du grundar beslut på medelvärde är du snett ute, och det är ett medelmåttigt sätt att förhålla sig till saker som gör skillnad.
Allt som påverkar försäljning och lönsamhet i ditt företag följer 80/20-mönster
Här är 3 bra sätt att förhålla sig till det
80/20-fördelningen dyker upp i allt som återkopplar med positiv feedback.
* Fördelning av befolkning i jordens länder, tagna OS-medaljer, världens sötvattenreserver, besökta hemsidor, BNP för världens rikaste länder, export av fordonsprodukter, populära utländska bilmärken i USA, fiskefångster, patent, tandborsttillverkare, elenergi från kärnkraft ...
Denna skeva 80/20-fördelning återfinns helt säkert överallt i det du kan mäta i ditt företag.
* Sålda produkter, intäkter från kunder, provision till säljare, ärenden till kundservice, nedlagd tid, kostnader för kundanskaffning, antal annonsklick, kundernas köpfrekvens ...
Ta vilken kategori som helst i ditt företag. Sortera värdet med det högsta i topp.
Förmodligen ser du att de i toppen står för den allra största delen av värdet.
Sätt samman 2-3 av dessa fördelningar och du ser öppningar för att öka vinst, spara tid, höja lönsamhet.
Stefan Nilsson
Jag hjälper företagare att få kontroll på insatser ger ett lyft till lönsamhet och tillväxt.
En bra start är att börja bearbeta den "affärsdata" du redan samlat på dig i ditt företag, och jämföra gentemot 80/20-mönstret.
Beställ och läs min bok Verkningsgrad vinner! för att komma igång och se snabba resultat.
I boken visar jag hur du använder råmaterial och affärsdata du redan har i ditt företag för att hitta de 80/20-insatser som har störst betydelse för din förmåga att sälja mer och göra större vinst
Skicka efter min guide med 80/20-tumregler
Hämta här →Mer kontroll över vinst och tillväxt i ditt företag
Mer kontroll över vinst och tillväxt i ditt företag
Stefan Nilsson
Hur du gör MINDRE av det olönsamma, för att FRIGÖRA tid och utrymme
Vad du kan göra för att få ut MER av det som redan ger MEST
Vilka insatser du borde prioritera för att öka vinst och styrka i företaget?
Start onsdag 12 oktober. 8 platser i premiäromgången.